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10th International Symposium at Hana Academy Seoul (HAS10)

投稿日:2019年10月08日

7月22日~26日の日程で、野口有希乃(3C)、上杉凜(3D)、渡邊友樹(3E)、桂尚道(3E)、佐野百美(2F)、石井桃香(2F)、伊藤凪沙(2G)、中里萌(2G)がM.ジョージ先生引率のもと、韓国・ハナ高校にて行われた国際シンポジウムに参加しました。本学院にとって今回は4回目の参加となります。
From July 22nd to 26th, Yukino Noguchi(3C), Rin Uesugi(3D), Tomoki Watanabe(3E), Naomichi Katsura(3E), Momomi Sano(2F), Momoka Ishii(2F), Nagisa Ito(2G), and Moe Nakazato(2G) accompanied by Mr. Matthew George, participated in The 10th International Symposium hosted by Hana Academy Seoul (HAS). This is the 4th time for students to take part in this International Symposium.


日本(早大本庄、早大学院、筑波大附属、鴎友学園、海陽学園、灘)、韓国、中国、香港、タイ、ブルガリアから集まった高校生が、それぞれ作成した論文、プレゼンテーションおよびポスターを発表しました。3人1チームで構成され、本校からは2チームとオブザーバー2人の計8人が参加しました。
High school students from Japan (Waseda University Honjo Senior High School, Waseda University Senior High School, Senior High School at Otsuka, University of Tsukuba, Ohyu Gakuen Girls' Senior High School, Kaiyo Academy and Nada High School), Korea, China, Hong Kong, Thailand and Bulgaria published their own papers, posters and gave presentations. 1 team was composed of 3 members and 8 students; 2 teams and 2 observers participated in this symposium.


このシンポジウム自体は今年で10回目となり、今回のテーマは "The Ethical Use of Artificial Intelligence" でした。近年、AIすなわち人工知能が急速に発達し、更なる利便性を求めて開発が行われています。しかし利便性を求めすぎるあまり、経済に与える影響や人々の権利の侵害など、負の側面が軽視されています。そこで今回のシンポジウムでは、今後AIが社会の中心となる未来に向けて、AIの問題点や新たな用途を私たち高校生なりに分析し、発表しました。
This year's main theme was "The Ethical Use of Artificial Intelligence". In recent years, AI (Artificial Intelligence) has been developing rapidly and is being researched for further convenience. However, due to the demand for convenience, negative aspects such as the impact on the economy and the infringement of human rights are neglected. Therefore, during this symposium, we analyzed and gave presentations about the problems and new uses of AI as high school students for the future where AI will become the center of society.


本学院からは2チームが出場し、チーム1は自動運転車に乗る際の注意喚起、チーム2は信用度スコアにおけるサービス設計の提案についてプレゼンテーションを行いました。
Two teams gave presentations from our school. Team 1 analyzed recommendations of special awareness related to self-driving vehicles and Team 2 suggested a service design on the credit scoring system.


このシンポジウムに参加するにあたって、私たちは3月下旬にテーマが発表されてから約4か月間、論文執筆やプレゼンテーションに向けての準備など様々な課題と向き合ってきましたが、最終的には満足のいくプレゼンテーションをすることができました。
We spent four months preparing for this symposium once HAS announced the main theme at the end of March. We faced a lot of difficulties in many things such as writing papers and proposals, preparing for presentations and so on. Thanks to our hard work, we were able to finish our presentations successfully.


以下は会期中の日々の記録です。
The following is a brief report on the daily events during the symposium.


7月22日(1日目)ハナ高校に到着後、多国籍の15人ほどで構成される約25のアクティビティグループに分かれ、アイスブレークとしてレクリエーションが行われました。簡単なゲームや水鉄砲を楽しんだ後、韓国の伝統的なお菓子を食べたりと、初日から海外の生徒との親睦を深められました。
July 22nd (Day 1): After arriving at HAS, all participants were divided into 25 activity groups. Each group had about 15 members from different countries. We were able to deepen our friendships with students from other countries by enjoying simple games (including a water fight!!), and eating Korean traditional snacks.


7月23日(2日目)スカベンジャーハントでは、与えられたミッションをこなしながら、アクティビティーグループで1日ソウル市内を探索しました。東大門や延世大学といった歴史的な場所を訪れたり、サムギョプサルやソルビンを食べて韓国の文化に触れたりすることができました。
July 23rd (Day 2): In the City Scavenger Hunt, we explored the city of Seoul while carrying out assigned missions in each activity group. From visiting historical places (eg. Dongdaemun and Yonsei University) and eating Korean food (eg. Samgyeopsal and Sulbing (Korean shaved ice), we were able to experience Korean culture.


7月24日、25日(3日目、4日目)3日目にはチーム1、4日目にはチーム2がプレゼンテーションを行ったほか、ポスターセッションも行われました。全員が堂々としたプレゼンテーションを行うことができ、オーディエンスからの厳しい質問が飛び交う質疑応答も論理的な回答ができました。両チームともに、4か月間に及ぶ膨大なリサーチの成果を存分に発揮することができました。
July 24th and 25th (Day 3 and 4): Presentation and poster sessions were carried out. Team 1 gave a presentation on the 3rd day (7/24), and Team 2 gave a presentation on the 4th day (7/25). The poster session was also held by students from other schools. All of our members were able to give a presentation with great confidence and answer questions from the audience logically during the Q&A session. Both teams were able to fully demonstrate the results of the four months of hard work and effort put into their research.

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4日目にはセッション後、Cultural Exchange Performanceという文化交流プログラムが行われました。私たちはドラマ「逃げるは恥だが役に立つ」の恋ダンスを披露しました。ドラマがアジアで有名だったこともあり、会場は非常に盛り上がり大成功でした。また、早稲田大学高等学院と早稲田大学応援歌「紺碧の空」を披露しました。その後はバディの家で一晩ホームステイさせていただき、充実した時間を過ごしました。
On the fourth day, after the session, the Cultural Exchange Performance was held. We performed the koi dance from the 2016 Japanese drama "Nigeruwa hajidaga yakunitatsu". Because this drama was very widely known across Asia, all the participants were very excited and we are able to make the culture performance a success. In addition, we also performed Waseda University's Fight song "Konpeki no sora" with students from Waseda University High School on stage. On our last night in Korea, we stayed overnight at each of our coordinator's houses and spent a good time with each of their families.

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今回のシンポジウムでは、セッションに参加するだけでなく、英語での論文執筆や自国の文化を形にするなど、貴重な経験ができました。それ以外にも、英語が母国語ではない者同士の英語のコミュニケーション、異なるバックグラウンドや価値観を持つ人との交流、寮生活、韓国の文化を体験することができ、大変有意義な5日間になったと思います。
During this symposium, we were able to gain many valuable experiences such as writing papers in English and expressing our own culture to an international audience. Looking back, we feel that we were able to experience many new things such as communicating in English with people whose native languages are not English and meeting new people who have different backgrounds and values, life in a school dormitory, and experiencing Korean culture allowed us to spend a meaningful five days in Korea.


最後に、国内参加校ミーティングや前哨戦など日本チームを指導をしてくださった早稲田大学高等学院の榎本隆之先生をはじめとする他校の先生方、論文の指導をしてくださった本校の田口嵩人先生、引率にあたり私たちの面倒を見てくださったM.ジョージ先生、そしてホスト校であるハナ高校の皆さんなど、本研修に関わってくださった全ての方々に、心より感謝申し上げます。
Lastly, we would like to express our deepest gratitude to all the people who have been involved in this symposium; Mr.Enomoto of Waseda University Senior High School and many teachers from other schools, Mr.Taguchi of Waseda University Honjo Senior High and our seniors who helped us during preparation period, and finally Mr.George who took care of us and supported us at any time. Thank you very much.

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